Calculatorul este o maşină care prelucrează informaţiile automat. Pentru aceasta trebuie
să i se furnizeze datele pe care trebuie să le prelucreze (datele de intrare) şi o listă de
instrucţiuni (programul), care să îi indice cum să prelucreze aceste date.
Calculatorul va furniza utilizatorului rezultatele obţinute în urma prelucrării (date de ieşire).
În timpul prelucrării pot să apară şi date intermediare.
.HARDWARE-UL. reprezintă echipamentele fizice din care este alcătuit un sistem de
calcul, în care circuitele electronice prelucrează automat informaţiile şi asigură
comunicarea între utilizator şi sistem.
ARHITECTURA unui calculator defineşte un set de reguli prin care subansamblele
hardware sunt conectate fizic, fără să se ţină cont de amplasarea lor.
Microprocesorul poate executa următoarele operaţii:
cele patru operaţii aritmetice de bază: adunarea, scăderea, înmulţirea şi împărţirea;
operaţiile logice: AND, OR, NOT şi XOR, cu ajutorul cărora se poate controla ordinea
în care se execută operaţiile, folosind:
textul, adică operaţia de comparare între două operaţii;
saltul condiţionat, adică executarea unei anumite instrucţiuni în funcţie de o condiţie;
repetiţia, adică executarea repetată a unei secvenţe de instrucţiuni.
2. MEMORIA INTERNĂ este locul în care sunt aduse programele şi datele pentru
a fi prelucrate de procesor. Întrucât toate instrucţiunile şi datele sunt codificate într-o
reprezentare binară, memoria va depozita secvenţe de biţi. Fiecare bit este
reprezentat printr-un comutator electronic individual, cu două stări:
saltul condiţionat, adică executarea unei anumite instrucţiuni în funcţie de o condiţie;
repetiţia, adică executarea repetată a unei secvenţe de instrucţiuni.
2. MEMORIA INTERNĂ este locul în care sunt aduse programele şi datele pentru
a fi prelucrate de procesor. Întrucât toate instrucţiunile şi datele sunt codificate într-o
reprezentare binară, memoria va depozita secvenţe de biţi. Fiecare bit este
reprezentat printr-un comutator electronic individual, cu două stări:
3. UNITATEA DE INTRARE-IEŞIRE asigură comunicarea calculatorului cu mediul prin intermediul unor echipamente specializate, numite Dispozitive Periferice. Aceste dispozitive sunt:
dispozitivele de intrare-ieşire:
dispozitive de intrare;
dispozitive de ieşire;
dispozitive de intrare-ieşire.
memoriile externe.
a) Dispozitivele de intrare – asigură transmiterea informaţiilor şi comenzilor
către calculator prin operaţia de citire (READ). Din această categorie fac parte:
tastatura, mouse-ul, cititorul de cartele, cititorul de bandă perforată, creionul optic,
stiloul electronic, scanerul, microfonul, etc.
dispozitivele de intrare-ieşire:
dispozitive de intrare;
dispozitive de ieşire;
dispozitive de intrare-ieşire.
memoriile externe.
a) Dispozitivele de intrare – asigură transmiterea informaţiilor şi comenzilor
către calculator prin operaţia de citire (READ). Din această categorie fac parte:
tastatura, mouse-ul, cititorul de cartele, cititorul de bandă perforată, creionul optic,
stiloul electronic, scanerul, microfonul, etc.
operaţiilor executate şi informaţii despre stare sistemului prin informaţii de scriere
(WRITE). Din această categorie facparte: monitorul, imprimanta, ploterul, difuzorul.
Aceste dispozitive primesc secvenţe de biţi de la procesor pe care le decodifică,
astfel încât să poată fi înţelese de utilizator sub formă naturală.
c) Dispozitivele de intrare-ieşire sunt utilizate pentru a realiza comunicarea în
ambele sensuri, prin operaţii de CITIRE şi SCRIERE. Din această categorie
fac parte: interfaţa de , consola, placa multimedia.
4. MEMORIA EXTERNĂ este un suport electromagnetic reutilizabil, pe care
informaţia se păstrează codificat sub formă binară, prin magnetizarea particulelor
feromagnetice după două direcţii de magnetizare, corespunzătoare celor două
cifre binare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu